måndag 25 maj 2009

Växthusbygge


Förra året fick vi tomatplantor av min mor som vi ställde mot husväggen. Tyvärr hann tomaterna knappt utvecklas innan det var dags för frost. I år har vi återigen fått framdrivna tomatplantor, örter och annat. Den här gången har vi bestämt oss för att ge dem en bättre chans och ge dem ett växthus.

Efter att ha tittat runt på vad ett sådant kan kosta kunde vi konstatera att det absolut, absolut allra minsta som vi hittade, som man ställde mot husväggen, kostade närmare 4 000:-. Lite mycket, tyckte vi. Det kan man köpa många tomater för. Så sambon bestämde sig för att bygga ett eget med hjälp av växthusplast som vi fått från mina föräldrar.

I två dagar har han arbetat med detta projekt och nu börjar det bli klart. Det kanske inte blir det snyggaste i kvarteret men det blir i alla fall funktionellt. Och mycket bättre än vad jag trodde att det skulle bli! Lite drygt 400 kronor har kalaset kostat, inklusive gångjärn och haspar och grejer. När växthusplasten är ordentligt tvättad och växterna har flyttat in lovar jag att visa det färdiga verket.

3 kommentarer:

Per sa...

väldigt mycket roligare att göra det själv. Snyggt arbete.!

HEMLÄNGTAN sa...

Det är bra med händiga människor! Håller med om att det är dyrt att köpa växthus. Vi funderar också på att göra ett eget, men det får vänta något år.
Ska bli kul att se mer bilder sedan!
Kram Jenny

Maria sa...

Ja, sambon är fantastiskt duktig när han ger sig den på att göra något. Jag är glad att ha honom. :)