tisdag 12 maj 2009

Vattenpärlor


De här vattenpärlorna var en av de lite roligare saker som jag fick med mig från besöket på Lisebergs trädgårdsdagar. De kommer från La Fleuriste och man kan även beställa dem därifrån. En påse kostar 25:-. Jag använde ungefär en halv påse till mitt stora vinglas. Det fanns en större variant också, jättepärlor, och det är nog fint att blanda de båda storlekarna.

Pärlorna är jättesmå från början. När man vill använda dem så lägger man en påse med pärlor i 1 liter vatten och genast börjar de svälla. Efter 3 timmar är de klara och har svällt till 200 gånger sin ursprungliga storlek.


Man kan använda vattenpärlorna till dekorativa arrangemang med snittblommor. Eftersom pärlorna i sig utsöndrar vatten så står sig blommorna på det ett tag. Det som är bra är att man kan använda pärlorna igen när de har torkat ihop eller fylla på vatten regelbundet så att de håller sig stora.

2 kommentarer:

Proforma sa...

Sv. Jodå, jag såg pärlorna! För många år sedan köpte jag sådana fast de var inte runda. Otroligt så mycket de sväller.
Kul att se dina bilder från Liseberg!
Rekommenderar dig att testa betonggjutning, det är jätteroligt och inte särskilt svårt.

Tjohalia sa...

Oj så läckert! Sådana pärlor har jag aldrig hört talas om förut. Kram Sandra