fredag 1 maj 2009

Det blommar


Våra körsbärträd står i full blom, liksom så mycket annat i trädgården. Den här tiden på året är härlig, i synnerhet när vädret är så vackert som det är just nu.

Idag köpte vi mer träolja och oljade klart altanen på framsidan. Det gick mycket snabbare än första gången. Vi kanske hade lärt oss något. Till exempel att det är fruktansvärt tråkigt att olja en altan så vi snabbade på för att få det gjort. Resultatet blev hur som helst riktigt bra, tycker vi.

När vi var och handlade så köpte vi blommor till blomsterlådorna också. Än har de inte kommit på plats - kanske imorgon. I år blev det hänglobelior, som ännu inte har några blommor, och något som jag antar är röda petunior. Det kändes inte som att det fanns så mycket att välja på ännu, trots att Blomsterlandet var packat med både växter och människor. Och sambon vägrade att åka någon annanstans så jag blev tvungen att hitta något. Men det blir nog bra!




Det är alltid roligt när det kommer helt oväntade blommor och slår ut. Oväntat i år var två vackra, men små, tulpaner som dök upp i en av rabatterna.


Pingstliljorna satte jag förrförra året men det kändes ändå ganska oväntat när det dök upp flera stycken. I höstas hade jag inte någon tid att sätta några lökar i marken så det blev inga då.


Den enda planterade utomhusväxtligheten jag ägnat någon tid åt tidigare i år finns i en kruka vid ingången. Det är roligt att se att växterna i den lever och frodas.

Inga kommentarer: