fredag 8 maj 2009

Lisebergs trädgårdsdagar


Idag följde jag med min mor, hennes syster och min kusin på Lisebergs trädgårdsdagar, en årlig trädgårdsmässa. Trots att vädret var långtifrån perfekt för en dag utomhus så var parkeringarna runt Liseberg oväntat fulla och massor av människor hade tagit sig dit. De första timmarna hukade vi under paraplyer. De hjälpte inte mot de värsta störtskurarna. Sedan klarnade det tack och lov upp någorlunda.

Det fanns mycket att titta på. Inte minst Lisebergs egna blomsterarrangemang. Det är helt fantastiskt med deras rabatter med tulpaner och andra blommor i alla möjliga färger och former. Mycket inspirerande.


Det var några år sedan jag var på Lisebergs trädgårdsdagar och det hade verkligen vuxit sedan dess. Det fanns fullt av utställare och mycket att titta på. Och köpa. Många köpte verkligen på sig massor av kassar med växter, fröer och allt möjligt annat.

Man fick väldigt mycket inspiration från olika uppbyggda miljöer med växter som elever från bland annat olika floristutbildningar hade ordnat. Och från alla blommor och andra växter som man kunde köpa. Här såg man dem på ett annat sätt än när man går in i en vanlig blomsterhandel.


Uppe på Stora scenen fanns det många fina exempel på blomsterbinderier. Man kunde också rösta på vilken dukning med blommor som man tyckte var finast. Jag gillade dukningen på bilden nedan. De har satt fast massor av växtblad på koner och bollar och sedan dekorerat med orkidéer. Fantastiskt fint.


Och så här såg det ut på lite närmare håll. Vilket pill för något som inte varar längre än en kväll. Men jätteroligt. Jag lärde mig också vad man kan göra med en limpistol men det visar jag sen i ett separat inlägg.


Jag lyckades förstås inte hålla mig från att köpa både blommor och andra saker. Men det hade nog varit ännu tristare att gå därifrån tomhänt så jag är väldigt nöjd med mina inköp. Imorgon ska jag se till så att blommorna kommer på plats (om det inte blir alldeles för kallt) så då återkommer jag med bilder! Det känns som att jag kommer ha fullt upp i helgen i alla fall.

Inga kommentarer: