fredag 19 augusti 2011

Island - dag 3 (12/8) - Islandshästridning och Blå lagunen


Dag 3 var en fredag. Är man på Island måste man naturligtvis rida islandshästar så dagen innan bokade vi in oss på en tur med Ishestar som hette Lava tour. Med tanke på sambons fotproblem så var det lämpligt med en mellandag utan längre promenader så hans fötter fick vila lite. För dagens planerade aktiviteter tog jag med min mindre extrakamera (Canon Powershot SX130 IS) istället för systemkameran.

Vi fick först en kort videointroduktion till hur man rider och sedan delades det ut hjälmar. De som ville kunde ta stövlar också. Sedan delades hästarna ut alltefter vilken tidigare erfarenhet deltagarna hade. De allra flesta var nybörjare men några av oss hade ridit tidigare. Det tog de också hänsyn till under turen och delade upp oss i en snabb och en långsam grupp som tog olika vägar. Sambon var nybörjare men jag har ridit tidigare, även islandshäst, så vi hamnade i olika grupper.

"Nybörjarhästarna" spontantöltade tydligen men det tog ett litet tag innan jag insåg att jag fick jobba lite med "min" häst (bilden nedan) för att den skulle tölta istället för att trava så det var betydligt roligare på hemvägen än på ditvägen. Att tölta är betydligt bekvämare och mindre skumpigt än att trava. Tyglarna var ganska uppruggade och jag fick snabbt stora skavsår på långfingrarna som fortfarande inte läkt helt. Det kändes dessutom flera dagar efteråt i lår och ljumskar att det var många år sedan jag red sist.

Lavalandskapet var vackert att rida igenom och det var en trevlig upplevelse, på halva vägen gjorde vi paus vid en vulkan och grupperna sammanstrålade där igen. Efter pausen kunde nybörjarna välja att gå med den snabba gruppen istället men det var bara en person som bytte.


Resten av dagen ägnade vi åt lugnare aktiviteter. Vi åkte till den berömda Blå lagunen, ett spa som ligger mitt i ett kargt landskap med mossbeklädda lavastenar. Där kunde vi konstatera att alla behandlingar (massage och sånt) var uppbokade för resten av dagen så vi fick nöja oss med att bara bada. Först åt vi lunchbuffé på restaurangen där. Det godaste de serverade, enligt mig, var sushi så det åt jag lite extra av.


Det var underbart att gå från den 12-gradiga luften ner i det nära 40-gradiga vattnet och man ville inte direkt gå upp igen. Mindre underbart var att mina nyinförskaffade skavsår sved ordentligt och det tog ett ganska bra tag innan det slutade.


Vattnet i blå lagunen värms upp av varma källor och dess blå färg kommer från kiseldioxid (silica). Eftersom bakterier inte trivs i vattnet behöver extra klor eller liknande inte tillsättas. Skyltar varnade för att det kunde vara skadligt för hälsan att vistas en längre tid utan paus i det varma vattnet men det undrar jag om någon brydde sig om. I anslutning fanns också ångbad, bastu och en "dusch" där man kunde använda vattenfallet som en form av massage. Mitt i poolen kunde man köpa öl, hälsodrycker, glass och is-slush, vilket behövdes efter en stund i vattnet.


Vi passade på att njuta ordentligt och ville aldrig gå upp ur vattnet. Vid ett tillfälle bestämde vi oss för att nu var det kanske dags men sen stannade vi ytterligare en timme. Det blev 3,5 timmars bad till slut och det var vansinnigt avslappnande. Fast när vi väl gick ur poolen hade båda en lätt huvudvärk.

I lådor runt poolen fanns silica-gel som man kunde ta och använda som ansiktsmask, vilket vi också gjorde. Folk såg ganska roliga ut när de simmade runt med vitt gegg i ansiktet.


Mitt hår blev sig inte riktigt likt efter den här svängen och jag fick tvätta om det när jag kom till hotellet. Ansiktet blev också väldigt torrt, vilket jag antar har med simturen att göra det också. Men det var det värt.

Även utanför blå lagunen kunde man njuta av det vackra blå vattnet. Utloppsvattnet går i kanaler genom ett lavalandskap och det var väldigt vackert att gå där. Jag kände mig tvungen att hämta systemkameran från bilen för att fotografera området och det fantastiska landskapet med mossbeklädda lavastenar, trots att jag vid det laget var ganska trött. Sambon väntade i bilen under tiden.



Alldeles nära blå lagunen låg en fabriksliknande byggnad som det ångade väldigt från. Det är ett av värmeverken på Island som tar vara på värmen från de varma källorna. Det används för att värma upp husen och vattnet, vilket jag antar blir en förhållandevis billig uppvärmning.



Inga kommentarer: