lördag 20 juni 2009

Midsommar


Midsommarafton firade vi i år på Tjörn. Inte på något traditionellt sätt med dans runt midsommarstången och folkdräkt (som om vi någonsin gjort det) men ganska lugnt och stillsamt med gott att äta och gott att dricka. Naturligtvis regnade det på dagen men framåt eftermiddagen tittade till och med solen fram.

Min syster och hennes familj var inte med på kvällen men de tittade förbi på en snabb kaffetår och visade upp sin nya familjemedlem - dvärgtaxvalpen Zingo. En supersöt liten vovve som jag hade svårt att lämna ifrån mig när jag väl fått honom i mitt knä.


Sedan blev det käk. Ägghalvor med lax på och matjessill i mängder.


Rädisor som min mor odlat.


Och förstås snaps av olika slag. Den här gången var det inte bara vi som hade egenkryddad snaps med oss. Min brors sambo hade med sig brännvin kryddat med bland annat mynta, citron och vaniljstång. Mild och god var den, och flaskan var mycket dekorativ.


Min sambo hade kryddat vårt bidrag med en blandning av samma kryddor som O.P. Andersson kryddas med. Det blev gott och mildare i smaken än O.P.

Som han kommer ihåg det är receptet så här:

* 2 msk fänkål
* 2 msk anis
* 2 tsk kummin
* 2 tsk dillfrön

Detta fick dra i 1 dl brännvin i cirka 1 vecka innan kryddorna silades av och essensen blandades med mer brännvin till 75 cl.


Detta var det första året som jag ätit matjessill med viss behållning. Om det berodde på att jag var väldigt hungrig eller om jag faktiskt lärt mig tycka om det låter jag vara osagt. Förmodligen var det en kombination.

Inga kommentarer: