onsdag 24 juni 2009

Gravyr med Dremel engraver


För ett par veckor sedan blev jag väldigt sugen på att försöka mig på att gravera. Sagt och gjort så köpte vi en Dremel engraverClas Ohlson (kostar 299:-) och satte igång. Först prövade jag på en glasburk och konstaterade att det gick ganska bra. Jag såg till att använda skyddsglasögon för att inte riskera att få glassplitter i ögonen.

Man kan skriva ut en mall på en text på datorn och sedan tejpa på insidan av glaset och gravera efter den. Det är viktigt att alltid gravera så att man ser texten rakt ovanifrån, annars kan det bli fel, speciellt om det är tjockare glas.

Nu har jag testat att gravera både på glas, plast, trä och sten med varierande resultat. Sten testade jag sist av allt och konstaterade att det nästan var det lättaste materialet att arbeta med. Nu tänker jag se till att leta upp fina stenar och gravera in olika budskap.


Inför att vi skulle åka till Dalarna graverade jag in sambons föräldrars namn på en konjakskupa från Ikea och satte en basilika i den. Det blev en uppskattad present. Konjakskupan hade väldigt hårt glas som det var lite jobbigare att gravera på. Jag halkade ganska lätt och fick lite kramp i handen. Dremel engravern väger lite i sig så man får ta pauser då och då.


Anledningen till inköpet av engravern var från början att jag ville gravera en snapsflaska till midsommar. Den kan man se i sin helhet här. Jag använde mallar hämtade på webben till bokstäverna och graverade bladen på fri hand. På flaskan är det svårt att sätta en mall på insidan av glaset så därför limmade vi fast en mall på utsidan innan jag började gravera. Sedan fyllde jag i bokstäverna ordentligt när mallen var borttagen. Flaskan var mycket lättare att arbeta med än konjakskupan.

4 kommentarer:

Marie sa...

Hej, jag råkade på din blogg och det här gamla inlägget när jag sökte på gravering i sten. Funderar på om dremel engraver är värd att köpa för gravering i sten (så där lite djupare gravering som på din bild. Har Dremeln fungerat bra för din stengravering även i fortsättningen? Håller den för ett antal dylika graveringar? Har haft svårt att hitta någon närmare info om saken.

symenferch sa...

Hej såg din blogg, har oxå en Dremel engraver.
Dessvärre lyckadess jag tappa bort mallen som följer med. Läste oxå om ditt projekt med flaskan.

Tänkte, kan det fungera att gravera en gitarr på liknande sätt.

Anonym sa...

Hej Maria, jag har ett par frågor jag gärna vill ställan gällande gravering på stenar. Skulle man kunna nå dig på ett annat sätt, exempelvis via mail?

Tacksam för svar.

MVH Diana

Anonym sa...

Hej Maria, jag har ett par frågor jag gärna vill ställan gällande gravering på stenar. Skulle man kunna nå dig på ett annat sätt, exempelvis via mail?

Tacksam för svar:)