fredag 20 juli 2012

Silverbad

Jag har förvarat mina silversmycken öppet i badrummet och den senaste tiden har det inte varit så roligt när jag försökt välja något att ha på mig. Alla har sett för dassiga ut, rent ut sagt. Matt, oxiderad yta och ingen glans. Badrummet med fukten där är förstås inte bästa stället för smycken.

Så jag tog mig till slut tid för att fixa till dem med hjälp av ett vanligt husmorsknep. Inget putsande för mig, tack. Jag lade vanlig aluminiumfolie i en kastrull, stoppade i smyckena och hällde på kokande vatten. Därefter bikarbonat, som vi faktiskt hade hemma. Trots att sambon påstod att det bara är gamla tanter som har sådant och jag hävdade att det är något man brukar ha i skåpet av någon anledning. Och det hade vi. I med ett par teskedar bikarbonat och rör runt. Efter en liten stund skiner smyckena trevligt igen.

Nu är det kanske inte supertydligt på bilden nedan men i verkliga livet så blev det en rejäl skillnad. Nu har mitt smyckesträd flyttat ur badrummet och in i sovrummet och jag kan välja vilket smycke jag vill nästa gång.

Inga kommentarer: