onsdag 11 juli 2012

Menorca dag 2 (2/7)

De första dagarna på Menorca var vi helt nöjda med att stanna nära vårt hotell på stranden Cala Galdana och ägna oss åt ohejdat solande, badande och lite vilande på hotellrummet. Lillkillen fungerade bra som väckarklocka. Runt klockan 8 var det dags att gå upp varje morgon, lagom till frukostbuffén som öppnade klockan 9 på terrassen. Frukostbuffén var över förväntan med mycket att välja på. För min del blev det först en tallrik med ostsmörgås, stekt ägg, vita bönor i tomatsås, lite sallad, ett glas med yoghurt. Sedan var det efterrättstallrik med pannkakor, vattenmelon eller ananas och något chokladflottigt bakverk. Man höll sig mätt till lunch i alla fall.

Efter frukost tog vi en promenad längs stranden och gick först mot östra änden där stranden slutade i en brant trappa upp på udden och sedan mot västra änden till själva centrum där det fanns mer restauranger och affärer. Sedan var det dags för insmörjning med solskyddsfaktor 45 över hela kroppen inför strandläge. På hotellets supermarket införskaffade vi ett parasoll med UV-skydd för 12 euro, istället för att hyra solsängar och parasoll för överpriser på stranden. Lillkillen fick stanna i barnvagnen med suffletten överdragen och parasollet som extra skydd över vagnen. Där hade han det bra och det blev inte för varmt.

Inför vår badsemester köpte jag en undervattenskamera för att fånga lite bilder under snorklingen. Efter mycket funderande blev det till slut en Canon Powershot D20. Det känns lite fel att ta med sig en kamera ner i havet till en början ... Det är inte det lättaste att ta bra bilder under vattnet heller. Första gångerna såg jag inte riktigt vad jag tog kort på eftersom det var svårt att se skärmen under vattnet men sedan ökade jag ljusstyrkan till max och ställde in servo-AF så blev det i alla fall lite bättre. Skoj att kunna ta bilder på hotellet från långt ut i vattnet.

En eremitkräfta fick följa med mig upp på land där jag tog kort på den innan det var dags att släppa tillbaka den igen. Musslan däremot tog jag kort på under vattnet. Lite efterjustering är det förstås på bilderna eftersom färgerna inte blir riktigt som de ska, trots undervattensprogram på kameran.

Till lunch valde vi en annan av strandrestaurangerna och jag åt en grillad spätta med vitlök som var väldigt god. Det ska jag försöka återskapa hemma. Jag åt grillad fisk av något slag nästan varje dag och överlag var restaurangerna vid stranden bra på den typen av rätt. Kokt potatis var de däremot inte så bra på och därför bytte jag det mot pommes frites.

Efter ytterligare sol och bad efter lunchen blev det till slut dags för kvällsbuffé och den intog vi på terrassen. Vi visste inte att man inte fick äta vid borden närmast utsikten på terrassen, där fick man enbart dricka, och det var ingen som upplyste oss om det heller utan vi fick komma på det själva och byta bord. Det var fler som gjorde det misstaget, märkte vi. Maten på middagsbuffén var bättre än dagen innan. En kille stod och stekte fisk och kyckling på beställning och det var helt okej även om man fick salta ordentligt efteråt. När lillkillen somnat satt vi en stund på balkongen och drack sangria och njöt av utsikten. Klippan på ena sidan av stranden var vackert upplyst.

Inga kommentarer: