fredag 13 juli 2012

Menorca dag 6 (6/7)

De sista dagarna på Menorca spenderade vi i närheten av hotellområdet men på fredagen tänkte vi att vi skulle undersöka grannstranden, Cala Mitjana. I receptionen sa han att det bara var tio minuters promenad dit men det stämde ju inte riktigt i verkligheten. Det var snarare 20-25 minuter och förstås värre på tillbakavägen eftersom det då var uppförsbacke. Men det var okej ändå. Jag tog lillkillen i sele eftersom stigen inte lämpade sig för barnvagnar, inte ens vår numera terränggående vagn.

Stranden var väldigt vacker. Den var uppdelad i två separata stränder. På den ena, mindre var en del nakenbadare. Vi gick till den stora med sandstrand och satte upp vårt parasoll. Det var ganska mycket människor, de flesta spanjorer. Det fanns inte så mycket fiskar att titta på men däremot kunde man snorkla in i en ganska stor grotta, vilket var lite skoj. Första gången jag simmade in pajade jag mitt mörkerseende genom att titta mot ingången så då kändes det lite läskigt att vara kvar där ensam. Sedan simmade jag in igen samtidigt som flera andra simmade in.

Vi stannade en stund på stranden och lillkillen låg i skuggan av parasollet och hade det nog ganska bra. Han sov där en stund också. Framåt tvåtiden var det dags för återpromenad uppåt för lunch. Efter den promenaden var det inte dumt att komma tillbaka till ett svalt hotellrum. På eftermiddagen badade vi vid Cala Galdana igen.

Musslan på bilden ovan fanns vid Cala Galdana, stranden vid hotellet. Den var ganska stor och hade lätt rymt min hand. Det fanns flera, mindre också. De var inte lika lätta att se.

Supermarketen vid hotellet sålde olika sorters vodka, bland annat det lite suspekta märket Jerikoff. Inget vi köpte.

Inga kommentarer: