fredag 16 april 2010

Hunneberg


I tisdags gjorde jag en liten utflykt till Hunneberg men eftersom jag glömde USB-sladden till kameran så har jag inte kunnat titta på bilderna förrän idag. Hunneberg är ju liksom Halleberg ett ganska unikt område. När resten av slätten slipats ner av vädrets makter har Halle- och Hunneberg sparats på grund av ett slitstarkt lager av diabas över kalkstenen. Detta ger de två bergen en ganska skarp avgränsning mot omgivande slätt och mot Vänern. På bilden ovan kan man se västra sidan av Hunneberg.


På västra sidan av Hunneberg, alldeles nära V:a Tunhems kyrka, finns grottor som man kan titta närmare på. Grottorna bildades vid kalkbrytning förr i tiden och är alltså inte naturligt skapade. Tyvärr var de vattenfyllda så jag kunde inte gå in i dem.


I vattnet i grottorna fanns en groda som vågade sig fram för att sola lite. Första gången jag såg den så flydde den snabbt av rörelsen.


Förra gången jag var på Hunneberg så åkte jag mest runt berget men jag kom inte hela vägen. Nu tog jag den sista biten, från västsidan och norrut. På västra sidan av Hunneberg finns en utsiktsplats nära vägen. Skylten säger "Älvutsikten" och syftar på Göta Älv. Man kan också se ut mot samhället Vargön som ligger alldeles i skuggan av Halleberg vid Vänerns södra sida (bilden).


Förra gången jag var uppe på Hunneberg så tittade jag efter vattenfallet som jag visste skulle ligga vid Bergs klev - utan att hitta det. Lite lustigt med tanke på att jag faktiskt körde över det. Men jag tittade efter vattenfall på andra sidan vägen ...

Den här gången hittade jag vattenfallet, som faktiskt är ganska stort, och passade på att prova att ta kort med lång exponeringstid. Flera av bilderna var bara att kasta eftersom jag inte hade stativ med mig. Den här bilden visar inte hela vattenfallet utan bara en av de övre delarna av det.

Inga kommentarer: