söndag 11 april 2010

Aeroseum


Idag ville jag göra en utflykt och min sambo föreslog att vi skulle åka till Aeroseum, en tidigare topphemlig militär berganläggning där de numera har något slags flygplansmuseum/upplevelsecentrum. Aeroseum ligger intill Säve flygplats i Göteborg och bergrummet som invigdes 1955 har fungerat som hangarer för flygplan för att skydda dem. På bilden högst upp syns en av ingångarna till det 22 000 kvadratmeter stora bergrummet.

Där man går in finns stora betongväggar som kan öppnas genom att rullas åt sidan för att planen ska kunna komma ut. Så de är väl skyddade. Innanför betongväggarna finns en gång ner till under havsnivå. Där står idag bland annat ett J35 Draken (bilden nedan) och ett Viggenplan som man kan titta närmare på.


En del missiler finns också att titta på. De är i och för sig träningsmissiler, vilket man tydligen kan se på den gröna färgen.


Inne i Aeroseum kan man bland annat hoppa ner bakom spakarna på ett Viggen och låtsas att man är stridspilot om man nu är lagd åt det hållet. Det är många knappar och reglage att hålla reda på.


Håller man inte fingrarna i styr som stridspilot kanske man råkar avlösa några missiler som de här. Eller nåja, det gör de ju utan att det nödvändigtvis är ett misstag också lite titt som tätt.


Eller så kanske man råkar skjuta ut sig själv ...


Det här vet jag inte riktigt vad det är men jag kan tänka mig att det inte är riktigt något man vill se i verkligheten. Någon slags målsökande stor grunka skulle jag tro.

Inga kommentarer: