söndag 25 april 2010

Göteborgs motorshow


Igår ville sambon titta på Göteborgs motorshow på Svenska mässan och jag följde med trots att jag var lite mindre entusiastisk inför att titta på en massa uppställda bilar. Det blev i alla fall ungefär 2 timmar på den där mässan och vi hann med att titta på väldigt många bilar, en del lite dyrare och en del lite mindre dyra. Ferrarin ovan kan man t ex få om man hostar upp ungefär 3 miljoner kronor. Men då får man ju också möjligheten att alltid kunna se motorn genom en glaslucka bak på bilens ovansida (infälld bild).


Det som överraskande nog var bland det mest intressanta på mässan var nya SAAB 9-5. Jag är inte särskilt förtjust i SAAB:s modeller i vanliga fall men den här var faktiskt riktigt snygg och liknade mer en lyxbil. Om det inte vore för att lastutrymmet är minimalt så skulle jag nästan kunna tänka mig att köra omkring i en sådan. Nästan.

Spyker är ju de som köpt SAAB och även en av deras bilar fanns på plats. Här kan man se hur det ser ut inuti en sådan.


Med på mässan fanns också en formel 1-bil uppbyggd nästan helt av lego. Man kunde gissa hur många legobitar den var byggd av och ha chansen att vinna lego av någon form. Jag tror inte jag skulle hamna i närheten av rätt antal tusental bitar.


Inte bara bilar fanns på mässan. Även en del fyrhjulingar och andra skumma transportmedel kunde man hitta. Och husvagnar. Skulle jag någonsin ha en husvagn så skulle det mycket väl kunna bli en sådan här, även om det nog ser något konstigt ut när man transporterar sig fram på vägarna.


Och så fanns det motorcyklar också. Fast den här saknar med all sannolikhet motor.


Sambon tycker att det här är en av de snyggaste bilarna som någonsin gjorts. En DeTomaso Pantera. Jag är skeptisk.

Inga kommentarer: