tisdag 30 oktober 2012

Mer pumpa

Förutom 8 kg äkta Halloweenpumpa så har jag ytterligare pumpor som ligger och väntar på användning. Två i mer dekorativa syften men min butternut squash köpte jag mer till matlagningen. Jättegott att ugnsbaka eller göra pumpasoppa på. Recept på pumpasoppa och bilder på pumpalyktan jag gjorde 2010 finns här. Förra årets pumpalykta blev en minivariant och bilder finns här. Den räckte i alla fall till pumpasoppa.

1,5 kg pumpakött blev till pumpasoppa. 0,5 kg använde jag till en väldigt god pumpapaj. Recept finns här. Förrförra året gjorde jag en annan variant av pumpapaj, som kan beskådas inklusive recept här.

Nu har jag bara 1,5 kg pumpakött kvar ...

Rostade pumpakärnor

* Pumpakärnor
* Örtsalt

Skölj pumpakärnorna, strö över salt och rosta dem sedan i 175 grader i ugn i cirka 30 minuter. Oväntat gott snacks med tuggmotstånd.

Inga kommentarer: