lördag 13 oktober 2012

Första frosten och dimma

I veckan kom den första frostnatten. Oväntat. Alla mina amaryllisar (jo, jag har samlat på mig en del) stod fortfarande ute och en var till och med på väg att blomma. Jag hade sett fram emot att få se blomman slå ut så jag blev lite besviken när jag vaknade upp och konstaterade att den frusit under natten och stjälken hade vikt sig. Den vackra dimman som bredde ut sig kompenserade bara lite. Ytterst lite.

Amaryllisarna fick bums ny plats inomhus och har jag tur så blommar i alla fall resten av blomdelarna, även om det ännu så länge inte ser så ljust ut. Fast jag kunde konstatera att en ny knopp var på väg upp i en av de andra. Nu är det vila och ingen vattning som gäller de närmaste månaderna för dessa fina växter så kanske jag får fler att blomma om lagom till jul eller så.

Inga kommentarer: