tisdag 30 oktober 2012

8 kg pumpa

Helgens lilla pyssel blev att karva en pumpalykta av en drygt 8 kg tung pumpa som jag införskaffade i vår vanliga livsmedelsaffär. Det fanns större varianter också men jag hade nog föredragit en något mindre men man får ta det som finns. Jag funderade ett tag på att göra ett hål i botten av pumpan den här gången men kom fram till att det gamla vanliga sick-sackmönstret för locket skulle fungera bäst.

Det jobbigaste med att göra en pumpalykta är att gröpa ur pumpaköttet. Jag jobbade med kniv och vanlig matsked tills jag kom på att en stadig glasskopa var mycket smartare att använda. Efter det gick det som en dans och jag fick ut 3,5 kg pumpakött.

Det här året gjorde jag ingen gubbe utan nöjde mig med att skära ut stjärnor, en måne och skriva "BU!" med små hål. Hålen borrade jag med en skruvdragare modell mini. Smidigt. Snyggt blev det när jag tände värmeljuset. Eftersom det gått några dagar är pumpan inte så fräsch längre så jag har lagt den i blöt för att se om det kan rädda den lagom till Halloween. Som ju är imorgon, 31 oktober. Även om en del verkade börja fira det redan förra helgen. Man vet aldrig när ungarna kommer så bäst att ha godis hemma. Det vi köpte till helgen åt vi visst upp ...

Inga kommentarer: