tisdag 16 oktober 2012

Lönnlövsrosor

Den mörka årstiden är här och med den kommer mer innesittande eftersom man inte kan gå ut i alla väder. Tid för pyssel alltså. Jag hittade instruktioner för att göra rosor av lönnlöv och var tvungen att testa. Som tur var lyckades vi hitta flera stora lönnträd på vår promenad så jag plockade på mig en del löv som fick följa med hem i en kasse. Det svåraste var att hitta riktigt fina, röda löv.

Lönnlövsrosbuketten (puh, långt ord!) gav jag till mina föräldrar på deras födelsedagsfest. Färgerna ser lite tråkiga ut inomhus men kommer verkligen till sin rätt i solsken. Trots att löven står i vatten torkar de ganska fort. Ett tips som jag hittade var att ha glycerin i vattnet så att de ska hålla sig bättre. Det ska finnas på apoteket. Det kanske jag testar nästa år, om jag kommer ihåg att införskaffa det.

Fina instruktioner för hur man gör lönnlövsrosorna finns här med illustrativa bilder och allt.

Inga kommentarer: