söndag 29 augusti 2010
Göteborg aero show 2010
Svenskt flyg firar 100 år och detta firade de även på årets Göteborg aero show som tar plats på Säve flygplats. Eftersom jag arbetade idag så var vi där och tittade igår, lördag. Lite extra sevärt i år eftersom bland annat den italienska uppvisningsgruppen Frecce Tricolori var där och avslutade hela spektaklet.
Sjöfartsverkets SAR/Räddningshelikopter med manskap visade hur en ytbärgning går till (bilden ovan). Vi blev ganska genomblåsta när helikoptern hovrade nära publiken. Man får inte vara höjdrädd i det där yrket.
Den officiella invigningen av flygshowen började med J29 Tunnan, ett svenskt stridsflygplan som tillverkades på 40- och 50-talet.
Tiger Moth brukar vara med på flyguppvisningar. På den här var det fyra stycken i olika färger som flög i formation och även visade upp sig enskilt. Skolflygplan som konstruerades på 30-talet.
Tummelisa är ett skolflygplan som flög första gången 1920. Flygplanet vi såg byggdes dock av en entusiast på 80-talet, efter originalritningar. Ett mycket charmigt litet plan.
Från det danska flygvapnet kom denna F-16 Fighting Falcon, ett amerikanskt jaktplan. De första exemplaren tillverkades på 70-talet.
En entusiastisk publik tittade på flygshowen. Och tog förstås massor av kort.
Från schweiziska flygvapnet kom uppvisningsgruppen PC-7 Team. De imponerade med sin perfekta formationsflygning. Det kan inte ha varit långt mellan planen.
Blériot XI är ett plan från 1918. Originalet byggdes 1908. Det såg ut som att piloten fick kämpa lite grann mot vindarna när han var uppe och flög. Väldigt roligt att se ett sådant gammalt plan, med vingar av tyg.
JAS 39 Gripen är alltid rolig att se. En öronbedövande upplevelse när den flyger förbi.
J 34 Hawker Hunter är ett brittiskt stridsflygplan från 50- och 60-talen.
Höjdpunkten kom allra sist på dagen, i form av italienska gruppen Frecce Tricolori. Frecce betyder tydligen pil på italienska och tricolori är självförklarande. Åtminstone när man ser showen. De startade i stor stil med att släppa ut en massa färgad rök. De var också hejare på formationsflygning.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar