fredag 1 januari 2010

Nyårsdag


Nyårsafton blev en trevlig tillställning med god mat och gott sällskap. Vi delade upp matlagningen mellan oss. Vi gjorde förrätterna och menyn blev som följer:

* Förrätt 1: Lax- och hälleflundracarpaccio med wasabivinägrett
* Förrätt 2: Thaiinspirerad avocadosoppa med räkor
* Huvudrätt: Torskrygg med getost och pecannötstopping serverad med vitvinssås och pressad potatis
* Efterrätt: Semifreddo

Väldigt gott var det. Kan rekommenderas!


Dagen innan nyårsafton fick vi lite oväntat möjligheten att köpa svensk hummer till ett mycket bra pris. Jag tar examen från min utbildning alldeles snart och har önskat mig svensk hummer av sambon för att fira detta. Jag har nämligen aldrig ätit svensk hummer tidigare. Nu blev firandet en aning tidigarelagt men vad gör väl det när man på nyårsdagen kan äta perfekt kokad (mina föräldrar gjorde det) svensk hummer (den ena på dryga 600 gram, den andra på dryga 900 gram) tillsammans med mousserande vin och gott bröd.

Vi är väldigt nöjda och det var en av de bästa skaldjursmåltider som jag ätit. Jag har dessutom sett till att ta vara på hummerskalen. Först med en hummerfond kokt på skalen. Sedan krossade vi med gemensam kraft hummerskalen och fyllde på med smör och olja för att få ut fler smakämnen. Allt efter goda råd från min mor. Vi kommer alltså kunna njuta av de här humrarna vid fler tillfällen.

Inga kommentarer: