måndag 25 januari 2010

Inlagd shiitake


Det var ett tag sedan jag lovade att lägga ut receptet men bättre sent än aldrig. Till jul gjorde jag inlagd shiitakesvamp och den blev uppskattad både på oväntat (sambons mor) och ganska väntat håll.

Ska försöka ge en ungefärlig beskrivning av hur jag gör. Några exakta proportioner kan jag inte ge eftersom jag inte mätt upp något när jag gjort inläggningen.

Inlagd shiitake

* Torkad shiitakesvamp
* Vitlök
* Ingefära
* Spansk peppar
* Chiliolja
* Rapsolja
* Vitvinsvinäger
* Balsamvinäger
* Cayennepeppar
* Salt och peppar

Torkad shiitake och chiliolja hittar man i asiatiska livsmedelsaffärer. Lägg den torkade shiitakesvampen i blöt några timmar eller över natten. Skär i tunna skivor som steks en liten stund i olja och lite chiliolja utan att svampen tar färg. Salta och krydda med cayennepeppar och pressad/hackad vitlök och ev spansk peppar.

Svampen varvas därefter i en glasburk med tunt skivad spansk peppar, vitlök och ingefära. Häll på lite vitvinsvinäger och balsamvinäger efter smak, fyll upp med olja tills svampen är täckt. Vänd burken några gånger så att allt blandas ordentligt. Låt stå i kyl, åtminstone över natten. Svampen klarar sig förmodligen i några veckor i kylskåp men den brukar inte vara kvar så länge.

Man kan förstås även använda någon annan svamp, färsk som torkad, och blanda olika svampsorter. Just den torkade shiitaken är bra på så sätt att man alltid kan ha den hemma och man får ett visst tuggmotstånd som är extra gott. Vill man ha inläggningen extra stark kan man till exempel använda chiliolja direkt i burken på slutet, vilket jag inte gjorde.

1 kommentar:

Annky sa...

Nu har jag äntligen testat detta recept. Vi får se hur det blir. Gjorde även en egen variant med ditt grundrecept men la till soya, koriander, thaibasilika och rivet limeskal. Väntar med spääning på att smaka av det i morgon :-)