torsdag 28 januari 2010

Kvack kvack


Idag var det en kall men ovanligt vacker dag med strålande sol. Och jag fick lust att fotografera fåglar. Egentligen hade jag tänkt ha med mig bröd för att mata dem också men det glömde jag bort ...

Kameran och en något lättfrusen sambo togs med och vi åkte till Aspen i Lerum där änder, svanar och någon slags svart fågel som jag inte vet vad den heter håller till vid Säveåns utlopp. Det är oerhört vackra fåglar som gör sig väldigt bra mot snön och isen i solskenet. Och inte var de överdrivet rädda heller. Ett svanpar med två nästan vuxna ungar sökte tvärtom kontakt, kanske var de vana att bli matade. Fast de knorrade ändå varnande för säkerhets skull. Svanar vill man inte bråka med.









2 kommentarer:

Pappa sa...

De svarta är sothöns.

Maria sa...

Aha, då vet jag. Och kan glömma bort det igen. De var inte lätta att ta kort på. De simmade på ett fånigt sätt och rörde huvudena hela tiden.