lördag 19 januari 2013

Fåglar vid Aspen

Som alltid så här års när det är en enstaka solig dag så vill jag fotografera fåglar. Och allra helst flygfåglar. Så när solen överraskade oss idag så packade vi på oss en massa kläder och åkte till sjön Aspen för att fotografera fåglar vid Säveåns utlopp. Ett säkert ställe för fågelfotografering vid den här tiden.

Det var inte speciellt varm. Nio minusgrader fast tack och lov soligt och vindstilla. Det hjälpte inte länge. För att känna kameran hade jag tunna fingervantar och ganska snart kände jag hur fingrarna och tårna började domna bort. Framför allt tummen började värka. Det är inte optimalt att hålla i något gjort av metall i flera minusgrader. Men jag stod i alla fall ut längre än sambon, som ganska snart började klaga över smärtande tår och ville att vi skulle ge upp.

Först ville det inte alls komma några flygande fåglar, förutom måsar. Änderna brukar vara ganska alerta där annars och komma flygande när någon matar dem med bröd men idag var de slöare än vanligt. Sedan kom i alla fall några enstaka så jag fick några bilder. Det är lite av en utmaning att få skarpa bilder på fåglar som flyger emot en i ljus som inte är helt optimalt. Det kräver sitt objektiv (och sitt kamerahus). Jag hade bra förutsättningar med mitt Canon EF 400/5,6 L USM och 7D men ändå ... det blir inte många bilder värda att behålla. Här är i alla fall några av dem.

Det är ovanligt många olika sorters fåglar som huserar där i år, vilket är roligt. Det finns vanliga gräsänder, måsar och svanar som vanligt, sedan finns det även storskrakar (bilderna längst ner), viggar, sothöns och kanadagäss. Och kråkor förstås men de är ju inte sjöfåglar. Det brukar finns en och annan knipa där också men jag har inte sett någon än.

2 kommentarer:

Siew Feun sa...

Mycket snyggt fångat Maria!
Dina fåglar bilder bara blir bättre och bättre! Helt fantastiskt! Jag har mycket att lära mig om detta!

Maria sa...

Tack! Det är roligt att fotografera fåglar när det händer något. Man får passa på under den här tiden på året när alla sjöfåglarna samlas och gärna låter sig bli matade.