måndag 26 november 2012

Julmarknad på Kobergs slott

Det är inte så ofta det händer men det här året blev det julmarknad två helger i rad. På lördagen följde vi med min mor, moster, bror och hans fru till Kobergs slott. Där var vi på julmarknad för ett par år sedan också och det var ganska bra då. 70 kronor per person kostade inträdet och det var kö från vägen upp till slottet. Förra gången såg vi inte själva slottet på grund av dåligt väder men det började vi med den här gången istället.

Vi såg inte skymten av prinsessan Désirée, som ju bor där, men även om vi hade gjort det så hade vi nog inte känt igen henne.


Vi började med att äta vildsvinsburgare respektive väldigt goda strömmingsburgare (lååång kö till vildsvinsburgarna) och det var nog tur att vi var mätta och glada när vi skulle ge oss in bland folkstimmet på marknaden.

Det finns två byggnader med marknadsstånd. I ena byggnaden finns all mat samlad och i den andra byggnaden är det olika sorters hantverk. Vi började med maten och där var det riktigt trångt. Man fick knö sig fram för att komma någonvart. De flesta som stod där var dock generösa med smakprov så vi smakade på både ostkaka, marmelader, marsipan, ost, glögg, bröd och annat. Jag var mest intresserad av den varmrökta laxen, som var en av de saker som jag såg fram emot. Jag lyckades också köpa den sista hela varmrökta laxen som de hade. Laxsidorna var lite dyrare. Det hamnade också ett par goda getostar från Lillängens gårdsmejeri i min påse.


Det fanns ganska många olika hantverksstånd att titta på och det kändes som att de sålde vettigare grejer än de gjorde på Tjolöholms julmarknad. Jag föredrar definitivt utbudet (och priserna) på Kobergs julmarknad. Vad sägs om till exempel en hopfällbar skål i ekträ, fina handsydda mössor (min moster köpte en vit), gulliga tomtar med personlighet och skägg av fårull eller en trosa gjord av människohår?


Det verkade inte vara många som handlade av tanten som sålde hantverk gjort av människohår av nån anledning ... inte ens jag. Och trosan var för stor för mig. Däremot följde en söt tomte med hem. Det fanns både hängande tomtar, stående tomtar och tomtar som man kunde sätta på kylskåpet. Det blev en kylskåpsmagnettomte för min del. Supersöt.

Inga kommentarer: