söndag 18 november 2012

Hägrande hägrar

På promenad med mina föräldrar i veckan så såg jag plötsligt en häger vid havet i ett naturskyddsområde. Jag tog kort på den från långt håll och det verkade finnas flera. Det fanns andra fåglar där också, bland annat sångsvanar och änder. Dagen efter, när vädret var lite bättre och solen stod lite högre, återvände vi för att se om hägrarna fanns kvar.

Vi fick traska genom en blöt hage och trots att jag försökte hoppa på grästuvor så gott det gick så blev både skor och jeans blöta. Det var ganska oländig bohuslänsk natur med små bergsknallar så det gick inte så fort att ta sig fram. Vi såg inga hägrar men stannade däremot för att ta kort på sångsvanar och en flock med gäss som snabbt flydde ner i vattnet trots att vi var långt därifrån.

Vid en stengärdsgård låg en kamouflagefärgad upp-och-nervänd båt. Under den fanns ett lager med gummiänder och bredvid båten låg målade figurer av kanadagäss. Jag antar att de används till fågeljakt.

När vi fortsatte så flög det plötsligt upp ett 20-tal hägrar. Det var svårt att tro att det var hägrar först eftersom jag bara sett enskilda fåglar tidigare och det här var så många. Det var vi inte alls beredda på. Jag önskade att jag hade haft med mig mitt 400 mm-objektiv men jag hade bara mitt 70-300 mm och fåglarna var långt bort. Ett par av dem var vänliga nog att flyga en aning närmare under en kortare stund och jag fick ett par hyfsade bilder i alla fall. Efter en liten stunds förvirrat runtflygande så var de puts väck.

Inga kommentarer: