måndag 28 december 2009

Julhelgen


Det här året blev det jul i dalarna. Vi åkte relativt sent på onsdagen med en välpackad bil och kom fram vid klockan sju på kvällen. På vägen hann vi med att äta mos (och korv) på en mack samt sista minuten-julklappshandel. De har ett riktigt fint köpcenter söder om Örebro och där köpte vi en Steltonkanna till en av sambons fäder - den andra (komplicerad historia det där). Vi hoppas att den blev uppskattad.

Väl framme hos sambons föräldrar kunde vi förstås inte låta bli att leka med katten. Den är stor och påminner om katten Gustav. Sambons föräldrar kan inte låta bli att kalla den för "hon" hela tiden trots att det är en hanne. Leka kan han i alla fall, när han själv vill.


På julafton dök tomten helt överraskande upp. Sedan blev han regisserad av sin fru och packades full med en kudde både på ryggen och på magen, för så ska tomtar visst se ut. Tydligen uppskattades detta, då den femåriga grannflickan som han tomtade för tyckte om honom. Bra det.


Efter att alla ärenden var gjorda på julafton (släktingar påhälsade och klara och sista minuten-julklappar inhandlade) så blev det till slut äntligen mat. Bland annat så dukades den minsta julskinka jag någonsin sett upp. Och den räckte sannerligen och blev över.

Vi åt köpt sill i form av tomatsill, skärgårdssill, senapssill och fransk löksill och heminlagd sill i form av glasmästarsill. Sen fanns det en strömmingslåda också som var riktigt god. Redan efter sillen var vi ganska mätta ... till och med jag trots att jag inte åt så mycket sill. Men man blir inte så hungrig när det finns så mycket mat av nån anledning.


Jag äter inte kött men det behövde man inte göra. Alternativ fanns i överflöd. Bland annat fem sorters lax - laxpaté, rökt lax, gravad lax, varmrökt regnbågslax och så hade jag gjort rimmad lax och tagit med. Den rimmade laxen var av någon anledning (hmm ...) godast och den såg jag till att äta upp över julhelgen. Någonstans efter sillen brukar jag bli trött på julmat och äter mest min nya traditionella julsallad som består av asiatiskt kryddad fänkål, paprika och koriander. Och så blir det marinerade kronärtskockshjärtan. Mumsigt.


De följande dagarna så snöade det och snöade. Och blåste. Fönsterna på huset blev alldeles nerisade. Sambon och jag såg till att sova länge på morgnarna medan hans föräldrar steg upp tidigt och tog timslånga promenader i snön.

På söndagen åkte vi hem, trots alla varningar om den hemska jultrafiken och trots att sambons mor försökte få oss att stanna längre. Vi konstaterade att det nog var bäst så eftersom det regnade när vi kom längre söderut och imorgon kanske det fryser på. I dalarna och strax söder därom var vinterväglaget som på bilden nedan.


Skönt att komma hem - trodde vi. Väl hemma konstaterade vi att temperaturen i huset låg mellan 13 och 14 grader så det var bara att sätta på sig kläder och stoppa ett täcke över sig.

Inga kommentarer: