lördag 14 november 2009

En glädjande syn


Det här är verkligen en glädjande syn. Förra årets amaryllis har jag lyckats sköta om så att den kommer med en ny blomstängel i år!

För säkerhets skull köpte jag två nya amaryllislökar på Hem och villa-mässan förra veckan. Det blev två lite mer ovanliga amaryllisar än de vanliga som bara är röda eller bara vita så det ska bli väldigt spännande att se när de blommar. De nya är också på väg upp.

Hon som sålde dem till mig gav mig följande råd för att lyckas bäst med amaryllislökarna:

* Sätt dem med rötterna i vatten i ca 6 timmar eller över natten.
* Plantera dem därefter i jord så att de står stadigt. Ca 1/3 av löken ska sticka upp.
* Inget mer vatten behövs innan stänglarna har börjat komma upp. Vattna därefter mycket sparsamt eller inte alls.

På vissa sidor på nätet står det att man ska vattna regelbundet när blomstängeln har börjat komma upp så det är väl lite som man tycker.

Förra året var amaryllisen så här vacker:

1 kommentar:

Fundera grönt sa...

Grattis! Jag sparar aldrig mina, för jag har inget bra ställe att ha dem på. Men det vore kul att testa någon gång...
Ha det gott!
hälsningar
Nanna