tisdag 27 oktober 2009

Salt


Mina föräldrar fick ett paket med fyra olika smaker av Falksalts gourmetflingsalt. Det är ju kul att ha några olika sorters salt stående på bordet så att man själv kan välja smak. Ikea har små miniglasskålar som man kan köpa i 4-pack. Man kan fylla några sådana med salt och placera dem på ett fat, t ex Florera ljusfat. Det är ett sätt att servera saltet på. Den lilla söta saltskeden har jag ärvt.


I det här fallet använde jag vanligt flingsalt, flingsalt med röksmak och ett salt som jag köpte på Malta när vi var där i april. Det är havssalt som "skördats" från saltpannor som användes redan på romartiden. Saltpannorna är en av de saker som jag verkligen tycker man ska se om man besöker Malta. De finns på den mindre ön Gozo i närheten av fiskebyn Marsalforn.


1 kommentar:

Jens Hörnicke sa...

Kul att ser bilden ,jag bor alldeles i närheten sedan 5 år.
Hälsn. från Marsalforn där tom. saltet kan vara gratis.