lördag 5 september 2009

Svamptider


Med vetskap om hur mycket svamp det finns i markerna - min bror har hittat fantastiska svampställen och plockat massor - testade jag ett nytt ställe idag. Först var det mycket av ingenting, sen ett par trattkantareller, sen ingenting ... och sen hittade jag ett jättefint ställe med en massa gula kantareller. Problemet var bara att de växte i en svårtillgänglig sluttning. Men jag hittade en stadig rot och lyckades sträcka mig så långt att jag kunde plocka varenda fin kantarell. Utan att ramla ner.


De gula kantarellerna växer gärna i små skrevor och man får verkligen titta ordentligt för att se dem. Och sträcka sig ...

Drygt 4 hg gula kantareller fick jag ihop. På bara ett ställe. Det blev jag mycket nöjd med. Jag var också nöjd med att jag hittade fina taggsvampar, trots att jag var tvungen att slänga bort den största på grund av maskangrepp.


Några fina trattkantareller, eller trattisar, hittade jag också. Sen, precis när jag skulle vända tillbaka till bilen, hittade jag ett ställe som var helt fullt av trattisar och plockade hinken full. 8 hg trattkantareller blev det till sist. De verkar vara som finast nu. Vissa exemplar var riktigt stora.

Så här såg det ut där jag plockade. Alldeles i kanten av en sankmark.


Min 5-litershink blev full och på väg till bilen hoppades jag nästan på att jag inte skulle hitta mer svamp. Det fanns ju ingen plats för det.


Det tråkigaste jobbet är att rensa all svamp. Så det var tur att det inte blev mer än 6 liter. Även om jag blir lite avundsjuk när jag ser alla fina kantareller som min bror lyckas hitta.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Snygg svamp :) Lagom mängd också...har ju ont i ryggen av allt rensande, ehmmm. /Per

Maria sa...

Det är ju det man får ja. Samma här, efter att ha rensat ytterligare 2 kg svamp. Fast då funkar faktiskt den där shiatsu-massagedynan riktigt bra för att lösa lite spänningar i ländryggen.

Dahlarna sa...

OJOJOJ vilken dröm! Såååå gott! Ha det så bra!