tisdag 8 september 2009

Mer svamp


Även söndagen tillbringade jag i svampskogen. 4 timmars traskande i ojämn terräng iförd stövlar blev det till slut. Jag kände till och med av lite träningsvärk i benen dagen efter.

Först testade jag ett nytt ställe men kunde efter en hel del traskande konstatera att det inte var några svampmarker alls där. Mest blötterräng och tallar. Ingen höjdare. Däremot hittade jag en fin liten skogssjö.


Så jag åkte tillbaka och parkerade på samma ställe som på lördagen. Det var lite lyckosammare. Även om skörden av gula kantareller blev liten. Och det är ju de som är roligast att hitta.

En del taggsvampar blev det däremot och de är ju också väldigt roliga att hitta. Jag såg den största taggsvampen jag någonsin sett, större än min hand, men jag nöjde mig med att ta kort på den och lät den stå kvar. Den var rejält larvangripen.


Vissa delar av skogen var väldigt fina. Underbart med mossa som känns alldeles mjuk och behaglig att kliva på. En riktig sagoskog.


Den huvudsakliga skörden blev trattkantareller. Och har man väl börjat hitta trattkantareller så hittar man bara fler och fler. Det är bara att titta sig ordentligt omkring i marker där de trivs. Trattisar är väldigt goda och jättebra att stoppa i frysen.


1,2 kg trattkantareller blev det till slut. Sen blev det ganska många taggsvampar, några kantareller och några soppar. Det jobbigaste är ju kvar när man kommer ut ur skogen - rensandet. Men när det väl är gjort är det bara att njuta av sin skörd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vilken kabelsamlande hund menar du?? Hihi

/Malin I&D

Per sa...

va kul :)