söndag 20 september 2009

Tegelsoppar i mängder


Det har blivit flera timmars svampplockande den här helgen. Jag har fått ge mig ut i skogen på egen hand då sambon inte haft någon större lust. Det har däremot jag haft! Och är man väl i skogen och traskar runt på svampjakt så går tiden så fort, så fort. Flera timmar försvinner iväg som ingenting.

Igår blev det en del gula kantareller men framför allt taggsvamp. Jag har aldrig sett så mycket taggsvamp på ett och samma ställe. Det växte överallt. Tyvärr var det inte den finare bleka taggsvampen utan den rödgula varianten och jag blev trött på dem ganska snabbt. Det var ju kantareller jag ville hitta.

Idag gjorde jag ett nytt försök på ett annat ställe. Inga kantareller men däremot växte det stora, fina tegelsoppar överallt! Jag plockade en hel ICA-kasse full. Över 4 kg blev det när den var rensad och klar - jag fyllde upp tioliterskastrullen två gånger. Annars blev det inte så mycket annat. Två hela kantareller lyckades jag hitta, och några trattkantareller. Vårtig röksvamp plockade jag för första gången men har inte testat den än.

Inga kommentarer: