lördag 15 augusti 2009

Renovering av klädkammaren


Det har varit lite tyst här den senaste veckan. Anledningen är projekt klädkammare som jag inledde i söndags. Då kände jag mig kreativ och rastlös, en bra kombination för att få saker och ting att hända. Bara man kommer på rätt projekt.

Den här gången blev det klädkammaren som ligger i anslutning till vårt sovrum. Jag mätte upp väggarna och skissade på hur jag ville ha det. Inredningen kommer från Ikea - serien Antonius klädförvaringssystem. Det passade oss väldigt bra och det blev ett Ikea-besök redan på söndagen. Tur att vi har ganska nära dit.

Vår lilla klädkammare har väl fungerat hyfsat men ändå varit lite av ett katastrofområde. När man öppnat dörren har det första man sett varit två garderober, dvs två dörrar till att öppna för att komma åt sina kläder. Det har känts väldigt dumt och klumpigt och dessutom har man inte utnyttjat utrymmet på bästa sätt. Med en öppen klädförvaring får man bättre koll på kläderna och slipper krångla med flera dörrar. Så det var vad jag ville ha. Och jag är verkligen nöjd med resultatet.

Bilden nedan visar hur det såg ut innan, sett från dörröppningen. Det är inte den bästa bilden eftersom jag bara tog ett par bilder lite snabbt innan vi började riva ut garderoberna.


Om man tittade in åt höger från dörröppningen såg man det på bilden nedan. Stökigt blir det, eftersom saker och ting gärna hamnat på golvet ... Det man inte ser är hur dåligt uppsatta tapeterna är och hur slitna de blivit. Sambon tyckte att vi lika gärna kunde ta ner tapeterna och måla om när vi ändå fixade där inne och det var ju vettigt. Golvet (som man inte ser på bilderna) bestod av en plastmatta som inte gick in under garderoberna så vi var tvungna att fixa ett nytt golv också.


Det här är vad man ser idag när man tittar in genom dörröppningen. Vi satte upp väggskenor med hyllor på konsoler. Till vänster blev det ett litet utrymme över där vi satte krokar i två olika höjder för att hänga saker på. Nedanför hyllorna valde jag att ha en arbetsbänk, där man antingen kan ställa saker till förvaring eller lägga saker tillfälligt när man viker och plockar med kläder. Under arbetsbänken finns plats för en tvättkorg och lite annat.




I det lilla utrymmet till höger har vi fortfarande hängande kläder men vi har också hängt upp två hyllor för att utnyttja utrymmet optimalt. På golvet står största lådan i Ikeas Samla-serie, där man kan stoppa extratäcken och kuddar. Den har hjul så den går lätt att dra ut. På väggen har vi hängt upp den torkställning som vi använder för att torka tvätt.


Till smågrejer som strumpor och annat har vi ett stativ med lådor. Golvet kommer även det från Ikea och är ett av deras billigare golv - Tundra vit för 79:- per kvadrameter. Att det är billigt märks verkligen när man lägger det men det fungerar bra för klädkammaren, där man knappast sliter speciellt mycket på golvet.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Det där blev jättebra. Vad kul att få ordning och reda på kläderna.
Snyggt!
Må så gott.

Anna Nilsson sa...

Snyggt jobbat!

Maria sa...

Tack! Jag är fortfarande väldigt nöjd - varje gång jag går in i klädkammaren. Den känns så mycket mer tillgänglig nu.