lördag 22 augusti 2009

Fisketur


Trots att det var lördag steg jag upp i vanlig tid i morse, dvs innan klockan 6. Jag älskar sovmorgnar men det får vänta tills imorgon. Anledningen till den tidiga uppgången var en fisketur.

Klockan halv åtta träffade jag min syster och hennes sambo för vidare färd med färjan ut mot Hönö-Fotö. Därifrån var det en liten fiskebåt som gällde. En snipa modell större, precis som de sa. Med en äkta gammal skeppare ombord.


Vi åkte ut i hopp om att få en del fisk. Tyvärr gick det fel redan från start. Så fort vi kom utomskärs gick vågorna alldeles för höga och jag blev sjösjuk ganska snabbt pga gungandet. Det kändes som jag skulle kräkas men jag lyckades hålla det nere. Illamåendet gick däremot inte över förrän en bra stund efter att vi nådde lugnare vatten.

Vi kom överens om att den som fick första fisken skulle få varsin trisslott från de andra. Plötsligt nappade det helt oväntat. Samtidigt för både mig och systerns sambo, fast han fick upp sin fisk i båten först. Jag trodde det var bottennapp, som vanligt. Min hoppade av från kroken men landade som tur var på relingen och jag fick gripa den med händerna. Fast som den sprattlade så gick det inte att hålla fast den. Vi kom överens om att dela på första fisken-vinsten.

Ena makrillen blev bete - som inte gav något - den andra åt jag till lunch när jag kom hem. Gott. En till makrill blev det, en stor, men sen blev det inget mer. På sex personer. Så det var ingen lyckad fisketur, kan man säga. Fast lite färg fick vi allt. Och det var trevligt att komma ut. Även om sjösjukepillerna som jag åt gjorde mig totalt däckad på kvällen. Jag var glad att jag lyckades köra hem utan att somna på vägen.

Inga kommentarer: