tisdag 12 mars 2013

Lärjeåns dalgång i mars



Igår tog jag en liten promenad längs Lärjeåns dalgång. Jag följde det gamla järnvägsspåret, som numera är en gång- och cykelbana, från Stannum station och en bit västerut. Det är perfekt för barnvagn - slätt och asfalterat. Landskapet längs ån blir finare längre bort men det var ganska fint den biten också. Lugnt och stilla. Solen sken och värmde oss tills vi vände och gick tillbaka med solen i ryggen och lätt motvind. Det är fortfarande kallt men det känns att våren är på gång!

Ett par svansträck överraskade mig genom att flyga förbi. Först kom det bara fem stycken men sen kom det betydligt fler på en gång. Hela 24 stycken sångsvanar. De borde väl vara på väg norrut så här års men de här flög mer mot sydöst så de kanske siktade på någon sjö i närheten. Jag lyckades också fånga en rovfågel på bild. Kan det vara en hök? Jag är usel på identifikation av de där fåglarna men de är roliga att se. Den här satt på en stolpe flera hundra meter bort och det var knappt att jag kunde fånga den på 300 mm. Den var snäll nog att lyfta och försöka sätta sig i ett klent träd så då fick jag lite bättre bilder.

Staketstolparna längs vägen är gamla och härligt charmiga. Den på bilden längst ner var inte speciellt rak heller men vad gör väl det.

Inga kommentarer: