måndag 13 augusti 2012

Spikens fiskeläge

På väg hem från Läckö Slott åkte vi en sväng till Spikens Fiskeläge som jag läst skulle vara sevärt. Klockan var runt 19 då så vi var ganska sent ute men det var fullt av folk på plats som åt mat och hade det trevligt. De flesta små fiskebodar var stängda men flera hade öppet också.

Det var ett charmigt litet ställe och det är säkert trevligt att övernatta där om man är ute och campar också. På parkeringen kunde man stanna över natten om man ville (och betalade 120:-). För oss var parkeringen gratis. Vi passade på att ta varsin glass och tjejen i glasskiosken berättade att det hade varit fullt pådrag under dagen. De hade bara två smaker kvar av kulglassen, vanilj och choklad, så det fick bli en vanlig strutglass. På väggen fanns uppspikade gäddhuvuden. Läskiga grejer.

Den största behållningen var det man kunde köpa med sig därifrån. Rökt Vänernfisk och Vänernlöjrom till hyfsade priser. Tyvärr var kortapparaten trasig i affären där vi handlade så jag fick skrapa ihop mina sista kontanter. För 284 kronor köpte jag en rökt sik, en rökt lake och 250 gram Vänernlöjrom. Laken köpte jag för att hon i butiken sa att det var hennes favorit. Löjrommen kunde hon garantera var fin, hon hade nämligen själv hjälpt till att bereda den.

Siken blev middagsmat tillsammans med löjromssås när vi kom hem och den var ruskigt god. Sambon avslöjade att rökt sik är en av hans favoriträtter och att han inte kan tänka sig något bättre i fiskväg. Hade jag vetat det hade jag köpt båda sikarna som fanns kvar. Det hade tydligen varit en strykande åtgång på rökt sik också under dagen.

Inga kommentarer: