torsdag 13 november 2008

Det knackade på dörren ...


Jag blev lite överraskad igår när det plötsligt knackade på dörren. Då jag precis tagit ett bad var jag iförd morgonrock och mysbyxor och i den munderingen kilade jag ner och öppnade. Där stod det en tjej och frågade om jag ville köpa amaryllis.

"Amaryllis?" frågade jag och blev lite paff eftersom det inte riktigt var vad jag väntade mig. Sen skrev jag upp mig för att köpa en röd amaryllis med leverans runt första december. 50 kronor skulle den kosta. Det blir nog fint till jul!

Ska man börja driva upp amaryllis från lök så ska man börja nu i mitten av november och se till att få tag i speciella "juldrivna" lökar, som ska blomma lagom till jul. Amaryllis ska ha sparsamt med vatten så de inte växer sig för höga så att stjälkarna inte kan hålla upp de stora blommorna. Min mor hade en fantastiskt vacker amaryllis förra året men den hade en tendens att välta när den blommade för fullt så det gäller att plantera dem stadigt.

Amaryllisen på bilden är från förra julen. Den tog jag kort på hemma hos sambons pappa.

Inga kommentarer: