lördag 1 november 2008

Alkoholromantik ...


... kan man ju tro att jag ägnar mig åt. Men det är bara för att det är helg och jag inte har några andra bilder tillgängliga just nu. Jag har ständigt lite för mycket att göra och när jag inte gör det har jag ständigt dåligt samvete.

Hur som helst. Det här är min absoluta favoritdrink - en caiprissima! Inte en caiprinha alltså. Det finns en viktig skillnad och det är spriten man väljer. Till en caiprinha använder man cachaca, som är ett brasilianskt sockerrörsbrännvin. Till caiprissima använder man rom. Det går att använda vodka också, då kallar man resultatet för caipiroska (med lite olika varianter).

Grundrecept:
1 lime
1-1,5 matsked socker eller råsocker
5-6 cl rom/cachaca/vodka

Tvätta av limen ordentligt, klyfta den och stoppa ner klyftorna tillsammans med socker i ett glas. Använd en muddlare för att pressa saften ur limen så att den blandas med sockret. Häll på valfri sprit och fyll på med isbitar. Drick och njut! Tycker man att det är lite för surt så kan man röra lite så sockret blandar sig ordentligt med vätskorna.

Inga kommentarer: