söndag 9 juni 2013

Göteborg Aero Show 2013



Igår (lördag) lämnade vi sonen hos sina morföräldrar och åkte till Säve flygplats för att titta på årets upplaga av Göteborg Aero Show. Det var många som hade småbarn med sig dit men det blev en lång dag och det var nog skönt för lillgrabben att slippa vara ute hela dagen och ha hörselskydd på sig. Flera av de med småbarn omkring oss verkade ge upp innan showen var klar dessutom. Och det bästa brukar ju komma på slutet.

Vi kom dit strax efter 11 och slapp köa ute på stora vägen. Vi fick åka över en äng till första lediga parkering och hamnade ganska bra till för att ta oss ut igen. Inte som förra gången när vi fick köa ut i en timme eller så. Det var en ganska lagom tid att komma men det hade inte gjort något om vi hade kommit en timme senare heller för den stora showen började inte förrän vid halv ett. Vid ingången överraskades vi av ett betydligt högre pris än tidigare år - 280 kronor per person. Parkeringen kostade 20 kronor så det blev ett ganska dyrt nöje. Jag kommer inte ihåg vad det kostat tidigare men har för mig att det varit åtminstone en hundralapp billigare. Det här året verkade det vara mer organiserat med saker att titta på och köpa på marken men vi var ganska ointresserade av det och gick och mutade in en plats i gräset där vi satte våra medhavda campingstolar. Sådana kan rekommenderas.

Det hade kommit upp ett högt staket med taggtråd högst upp mot flygbanorna, så det gick inte längre att stå längst fram och ta bra kort på flygplanen när de var på marken. Det gjorde att det spelade mindre roll var man stod för att titta på planen i luften. Man såg i princip lika bra överallt. Vädret var soligt men blåsigt så vi ångrade inte att vi tog med fodrade regnkläder som behövdes för att hålla värmen. Solkräm smetade vi också in oss med. Mat kunde man köpa på plats men vi hade med lite fika eftersom vi inte visste riktigt vad som skulle finnas där i matväg.



Från flygtornet till höger om oss höll de koll på flygplanstrafiken. Det var en del plan som skulle starta och landa på Säve flygplats så då blev det uppehåll i programmet. Det blev det hela tiden ändå, på de flyguppvisningar jag varit på hittills var det här den med i särklass mest dötid. Tråkigt. Tyvärr höll uppvisningarna inte heller riktigt den klass vi hade förväntat oss. Med tanke på hur stor flygshowen är så väntade vi oss något extra. Jag saknade Flygande tunnan som av någon anledning inte kunde flyga. Höjdpunkten kom på slutet, med Royal Jordanian Falcons, och det var mycket sevärt.

Nedan följer T28 Trojan, J28 Vampire och SK 60 med texten SAAB 105 50 år.



Jan Emilsson (antar jag att det var på riktigt) visade upp sig i Sukhoi 29. Alltid roligt med diverse loopar och andra krumbukter, speciellt när man kan följa vägen genom röken de släpper ut. Det är tydligen miljövänlig rök nu för tiden, enligt speakern. Bilden ovan är tagen genom ett galler, som man kan se lite mer av nedan. Det var som vanligt diverse fotograferande folk på plats med allehanda objektiv och det användes allt från Iphones och kompaktkameror till lite mer maffiga saker. De riktiga entusiasterna (flygplansspotters) hade föranmält sig och stod på ett speciellt område innanför gallret.



Sambon var framför allt väldigt intresserad av att se Viggen (ovan och nedan), som inte varit i luften så länge sedan den renoverades. Vi såg den på Såtenäs förra året för första gången. Då fick vi även se den backa och starta på nytt, något som är unikt för det planet, men det gjorde den tyvärr inte den här gången. Den flög i alla fall förbi i varierande hastighet men vi höll inte för öronen trots speakerns uppmaning.



En SK 50 SAAB Safir (ovan) utgjorde fin kontrast mot den delvis molniga, delvis blå himlen. De som inte valt att sitta på gräset hade klättrat upp på en liten bergsknalle där de hade ganska bra utsikt över området.



J34 Hawker Hunter (ovan) följdes av Cub L4 som hade en teckning av en lättklädd dam på nosen, s k "nose art". Damen fanns på andra sidan och är ej med på bild. Därefter kom en reproduktion av ett riktigt gammalt plan, Tummelisa, som hade en liten obeväpnad luftfajt mot en Fokker D VII (ej med på bild).



Biltemas båda plan, brittiska Spitfire och amerikanska P-51 D Mustang, flög i tät formation. Spitfiren störtade för några år sedan och den erfarne piloten avled men den har reparerats och flygs för fullt. Nedan en bild på Mustangen, som är en av sambons absoluta favoriter i flygplansväg.



I den lite större ligan finns TP 84 Hercules, ett militärt transportflygplan som flugits sedan 50-talet. Den flög med öppen transportlucka och där stod en man och vinkade åt oss. Väl fastspänd förstås men jag hade inte gjort det frivilligt.



Så kom vi då till finalen efter lång väntan. JAS 39 Gripen dök upp ruskigt snabbt, flög förbi flera vändor i varierande hastighet och försvann sedan rakt upp i luften tills man inte kunde se den längre när den var klar med sin uppvisning. Därefter kom, efter ytterligare lite väntan när plan skulle starta och landa, då äntligen Royal Jordanian Falcons och de var lite roliga att titta på. Publiken uppmanades dra sig mot mitten av gräsplanen, där vi satt, så plötsligt var det folkvandring dit men jag tror inte man såg bättre för att man stod där. Falkarna flög i tät formation och krumbuktade sig på allehanda sätt och lämnade rökspår efter sig.

Inga kommentarer: