lördag 15 maj 2010

Säveån


Igår besökte vi Säveåns naturreservat. Det var nog ungefär ett år sedan vi var där senast, med tanke på att det var vitsippstider då också. Det kan man läsa om här. Tydligen fotograferade jag samma svamp då, den kan ses längst ner. Den här gången använde jag ett annat objektiv.

Träden stod i fullan blom. Sambon visste inte vad det här var för träd när jag frågade honom. Inte jag heller.


En raserad bro finns en bit upp längs ån. Strax ovan den finns en plats där jag badade som liten. Vattnet är strömt och kallt, även mitt i sommaren.


Hillefors grynkvarn. Intill den finns ett vattenkraftverk som fortfarande används. Säveåns vattenkraft användes mer förr i tiden.


Vid vattenkraftverket finns en damm som dämmer upp Säveån. Ovanför den kunde man se kraftiga virvlar i vattnet.


Stigen är sannerligen naturskön. Här och var kan man välja om man vill följa den större stigen eller små stigar som går närmare vattnet.


Svampen som tydligen fått figurera på bild flera gånger. Fantastiska färger.

Inga kommentarer: