onsdag 19 maj 2010

Djur på Tjörn


Idag passade jag på att ta en tur till Tjörn för att hälsa på mina föräldrar och vara ute i det vackra vädret. Äntligen lite sommarkänsla! Termometern visade runt 25 grader, vilket var en mycket behaglig temperatur.

Djuren höll sig också framme i det vackra vädret. Det roligaste var att få se ett par möss som var riktigt nervösa och gömde sig kvickt som attan så fort de såg en liten rörelse eller hörde ett konstigt ljud, till exempel klicket från en kamera ... Med lite tålamod och en lång period av stillasittande lyckades jag fånga dem. På bild.


Den här spindeln var lite lättare att fånga. Helt orörlig satt den på väggen med ett fullt spindelägg bredvid sig. Någon timme senare var både spindeln och ägget borta så den tog väl med sig det och pinnade iväg till något bättre ställe.



Småfåglar är fruktansvärt svårfotograferade. I alla fall när de vägrar komma fram så fort man befinner sig i närheten. Det var småfåglarna jag försökte ta kort på när jag såg mössen på samma plats. En talgoxe var snäll och satt still en stund.


En sädesärla pickade på åkern.


En ganska orädd fasanhanne överraskade mig efter att vi varit ute på en biltur. Den traskade dock snabbt iväg. Mina föräldrar har fått komma riktigt nära när de har matat den.


I skymningen kom en rådjursbock fram på en av ängarna. Jag försökte komma närmare för att få lite bättre bilder men då började den skälla på mig innan den slutligen sprang sin väg. Jag tror inte att jag sett något rådjur med så stora horn förut.

Inga kommentarer: