måndag 3 mars 2014

Liten quinoasallad på endiver



Sambon fick ett fondueset i födelsedagspresent och därför bjöd vi på ost- och chokladfondue när vi hade en liten fest för att fira våra födelsedagar. För att det inte skulle bli för mäktigt ville jag ha en lite lättare förrätt så jag improviserade ihop en liten quinoasallad serverad på endiveblad. Quinoa har jag inte använt mig så mycket av men det är ju ett nyttigt frö som är värt att äta mer av. Något exakt recept har jag inte men detta hade jag i quinoasalladen:

* Quinoa tricolore (quinoa av tre olika färger) kokt 15 minuter i grönsaksbuljong
* Rivet äpple
* Saften från en lime
* Avokado
* Hackad bladpersilja
* Hackad koriander
* Riven ingefära
* Tom yum-buljong upplöst i lite vatten

Detta placerades på endiveblad och toppades med tångkaviar.

Det blev en improviserad drink till också som blev riktigt god. Jag blandade koncentrerad tranbärssaft spädd med lite vatten, limesaft och mousserande vin. Riktigt fräscht och gott!

Inga kommentarer: