tisdag 30 mars 2010

Påskgrupp


Snart påsk! Förra året pysslade jag ihop en lite annorlunda påskgrupp till mina föräldrar. Jag gjorde ägg-ljus av tre äggskal och satte vårblommor i tre andra äggskal som jag fyllde med jord. Krokusarna vissnade i och för sig ganska snart så det är nog bättre att använda andra blommor.

Ägg-ljusen gjorde jag genom att knacka sönder vanliga ägg och hälla ut innehållet (det kan förstås användas till något vettigt). Sedan satte jag en veke i mitten av äggskalen med hjälp av en penna och smälte ner gamla stearinljusstumpar. Det gjorde jag i en konservburk som böjdes till så att den fick en liten pip och var lätt att hälla ur, annars är det lite svårt att få ner stearinet i de små skalen. Man fick hälla på stearinet i omgångar tills det var lagom mycket.

Tidigare års påskgrupper kan man titta på här.

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej, du postade om gravering på sten med en Dremel engraver i ett gammalt inlägg förra året. Undrar om du är nöjd med den graveringspennan på sten? Håller den bra för ett antal lite djupare graveringar? Funderar på att köpa en för samma ändamål. :)

Maria sa...

Jag är nöjd med Dremel engravern men har inte använt den på ett tag. Möjligen kan den kännas lite klumpig att hålla i om man sitter med den länge. Den är rejäl och det går säkert bra att göra djupare graveringar också. Sten är ganska lätt att gravera i. Det går dessutom att byta spetsarna om de blir slitna.