måndag 29 mars 2010

Halleberg


Första vardagen med sommartid och därmed ljusare kvällar. Nu är våren här på riktigt! Det firade jag med att göra en liten utflykt till Halleberg, ett platåberg vid Vänerns södra strand. Jag åkte upp på berget och så långt ut man kom med bil. Vid Ekebacken tog jag en liten promenad och tittade ut över den isbelagda Vänern. Fantastisk utsikt. Synd att det var så molnigt bara. Jag kan tänka mig att det blir ännu mer speciellt när islossningen tar fart.


Hunne- och Halleberg är kända för sin älgpopulation. Självaste knugen jagar älg här. Där vid Ekebacken fanns mängder av spillning. De hade lagt ut massor av hö där som jag antar var mat åt de vilda djuren. Tyvärr såg jag ingen älg men det hade jag väl inte riktigt räknat med heller. Jag fick nöja mig med en talgoxe. Även småfåglarna fick mat däruppe.

Nästa gång blir det nog en utflykt till Hunneberg. De båda platåbergen skiljs bara åt av en ca 500 meter bred dalgång.


Inga kommentarer: