onsdag 11 april 2012

Nästan fullmåne


Jag hade önskat mig ett bättre stativ och tänkte köpa det själv men istället fick jag det av sambon i födelsedagspresent, ett Manfrotto 055 XPROB med kulled 498RC2. Tungt och stadigt är det och det förra, billiga stativet är bara att kasta åt skogen jämfört med detta. Det går inte att sätta en kamera med ett teleobjektiv på det gamla stativet och få det stadigt och skakfritt. När det var fullmåne i helgen passade jag på att fotografera månen. Det fick bli dagen (natten) efter den riktiga fullmånen eftersom det inte var stjärnklart förrän då.

Så här såg det ut förra gången jag provade detta. Då stod jag ute i buskaget med ett kasst stativ och fotograferade en supermåne som såg ut att vara nära jorden. Jag fick inte så lång tid på mig eftersom månen snabbt gick i moln men objektivet var detsamma. Den här gången blev det betydligt bättre resultat.

Lärdomar efter denna session är att det blir bra mycket stadigare när man sätter objektivet istället för kameran på stativet när man använder ett längre teleobjektiv. Inte överraskande men jag tänkte inte på det när jag packade utrustningen och glömde objektivstativhållaren (eller vad det kan heta) hemma. Som tur var kunde jag låna en hållare av min far. Jag hade med en fjärrutlösare med sladd men glömde den inne så det fick bli självutlösare med 2 sekunders fördröjning. Funkar bra det med. Nästa gång ska jag prova med 1,4x extender även om det riskerar att ta bort en del av skärpan.

400 mm, f/11, 1/100 s, ISO 100 (manuella inställningar)

Inga kommentarer: